Op mijn dertigste geloofde ik dat transformatie voortkwam uit druk.
Zet harder door.
Train harder.
Beperk het verder.
Kritiek op jezelf leidt tot discipline.
Of erger nog, gebruik zelfhaat als de stem die je naar de sportschool drijft en je motiveert om harder te trainen.
Net als veel anderen dacht ik dat die strenge stem in mijn hoofd de reden was dat ik gemotiveerd bleef.
En eerlijk gezegd leverde het wel resultaten op... een tijdje.
In de loop der jaren heb ik als coach en klinisch hypnotherapeut met talloze mensen gewerkt die van buitenaf ongelooflijk gedisciplineerd overkwamen. Ze waren vijf tot zeven dagen per week in de sportschool. Ze hielden alles bij. Ze pushten zichzelf onophoudelijk.
Velen hadden een lichaam waar de meeste mensen jaloers op zouden zijn.
Maar onder die discipline ging vaak een heel andere innerlijke realiteit schuil:
een innerlijke stem die hen er voortdurend aan herinnerde dat ze niet goed genoeg waren.
Niet mager genoeg.
Niet fit genoeg.
Niet aantrekkelijk genoeg.
Niet gedisciplineerd genoeg.
Sommigen haatten in stilte hun lichaam, zelfs terwijl ze er objectief gezien gezonder en fitter uitzagen dan de gemiddelde persoon.
Uiteindelijk stortten veel ervan neer.
Niet omdat ze zwak waren.
Omdat geen enkel zenuwstelsel oneindig lang kan gedijen onder interne aanvallen.
Inzicht in groeihormoon en veroudering na je 60e
Hoe ziet die crash eruit?
Soms ziet het er dramatisch uit:
Eetbuien, helemaal stoppen, burn-out, blessures, emotionele uitputting.
Maar vaker is het subtiel.
Een persoon blijft optreden.
Blijft trainen.
Blijft "gezond" eten.
Maar hij vindt nooit rust.
Nooit tevreden.
Nooit het gevoel dat wat ze doen genoeg is.
Het tragische is dat veel zeer gedreven mensen zelfkritiek verwarren met toewijding.
Maar dat zijn niet dezelfde dingen.
De innerlijke criticus kan absoluut voor motivatie op de korte termijn zorgen. Angst en zelfafwijzing zijn krachtige stimulansen. Maar na verloop van tijd wordt zelfhaat fysiologisch en emotioneel uitputtend, waardoor de kwaliteit van leven, energie, hormoonbalans en zelfs spierherstel worden aangetast.

Op mijn 60e is mijn kijk op gezondheid en fitness anders dan op mijn 30e.
Ik hecht nog steeds veel waarde aan discipline.
Ik hecht nog steeds waarde aan consistentie.
Ik hecht nog steeds veel waarde aan kracht, vitaliteit, energie en gezondheid.
Maar ik geloof niet langer dat duurzame transformatie kan voortkomen uit het gebruik van emotionele straf als motivatie.
Ik geloof dat een echt lang leven een partnerschap met jezelf vereist.
Een aanmoedigende innerlijke stem maakt mensen niet lui, zoals velen vrezen. Sterker nog, ik heb vaak het tegenovergestelde ervaren. Mensen worden consistenter wanneer ze fitness niet langer associëren met schaamte, straf, hormonale verstoring en een gevoel van ontoereikendheid.
Ze herstellen beter.
Ze herstellen zich minder snel.
Ze stoppen met leven in alles-of-niets-cycli.
Ze vallen niet meer terug in oude gewoonten, omdat er geen wagen meer is – alleen een relatie met zichzelf die stabieler en gezonder is geworden.
Vooral na je 50e moet het gesprek over gezondheid verder reiken dan alleen je uiterlijk.
Het draait dan om energie.
Recovery.
Hormonale gezondheid, inclusief het handhaven van optimale niveaus van menselijk groeihormoon (HGH) ter ondersteuning van spiermassa, botmassa en een gezonde lichaamssamenstelling.
Mobiliteit.
Emotionele veerkracht.
Regulatie van het zenuwstelsel.
Kwaliteit van het leven.
En misschien wel het allerbelangrijkste:
hoe we tegen onszelf praten terwijl we dit alles nastreven.
Want uiteindelijk wordt de stem in je hoofd ook onderdeel van je biologie.
Bestel HGH en begin vandaag nog met uw traject naar optimale benutting van uw groeihormoonspiegel.